Betere formulering van hotspots: hoe zijn de ervaringen in de uitvoering?

  • jul 2024
  • Michiel Knops
  • 1
  • 3
  • 1228
Michiel Knops
Particuliere Archieven
  • Ger Wischmann
  • Hans Berende HFA
  • Tessa Windhoud
  • Hooijdonk Sjoerd van
  • jacco van den hoek
  • Irene Melchers-van der Wal
  • Gerwin van Haarlem

Voor mijn Post-HBO opleiding Archivistiek aan de HvA heb ik een advies geschreven over de formulering van hotspots. Dit is nu een vormvrije oefening waar geen eenduidige invulling aan wordt gegeven. Om dit advies op te stellen heb ik echter voornamelijk gebruik gemaakt van mijn eigen kennis en inzicht voor welke onderdelen opgenomen zouden moeten worden in een hotspotaanwijzing. Zijn er mensen die hier meer concrete ervaring in hebben? Zijn er elementen die gemist worden bij het uitvoering geven aan uitzondering van vernietiging of het acquireren van particuliere archieven? Ik hoor ook graag wat jullie van mijn advies vinden.

Alvast bedankt.

Reacties

3 reacties, meest recent: 4 november

Beste Michiel,

Bij de Dienst Toeslagen hebben we zeer veel kennis opgebouwd over de procedure (hotspotmonitor) van het aanwijzen van een hotspot en het daadwerkelijk inrichten van een hotspot. Een van de documenten die we vanuit ons project opleveren is een lessons learned document.

Je kan hiervoor contact opnemen met Rob Steenks (r.steenks@toeslagen.nl)

Gerwin van Haarlem

Goedemorgen,

Wij hebben als gemeente eind 2024 door ons college een eerste hotspotlijst laten vaststellen, met daarbij ook het beslispunt om een hotspotcommissie in te stellen.

Over het daadwerkelijk instellen en inrichten van die commissie heb ik vragen:

- HOE gemeenten deze commissie hebben ingesteld (via een apart collegebesluit?)
- Op welke manier men de externe leden heeft benaderd/ geworven (met vacature?)
- Zijn deze externe leden formeel benoemd?

Met andere woorden: moet dit heel formeel en juridisch worden opgetuigd?

jacco van den hoek

Trefwoorden