Hand-out AVG en Archiefwet verschenen!
Wanneer moet je informatie met persoonsgegevens archiveren en wanneer moet je het vernietigen? Staan d...
Kick-off van de werkgroep actieve openbaarmaking
Op woensdag 8 februari 2023 is de eerste bijeenkomst geweest van de nieuwe werkgroep actieve openbaarmaking. Tijdens de kick-off is een toelichting gegeven op het doel van de werkgroep. Nadat in het najaar van 2022 Adviescollege ICT-toetsing een rapport over PLOOI heeft uitgebracht, is aangegeven dat er een Woo-index gaat komen en een oproep om alvast als overheidsorganisatie zelf actief te gaan openbaren. Dit is verwoord in een brief van de minister aan de Tweede Kamer. Aansluitend hierop is besloten om aan de slag te gaan met het uitwerken van vier definities en het opstellen van een praktische werkbare instructie om als gemeente aan te kunnen sluiten op het ‘Open webconcept’. Per categorie is er één trekker/coordinator vastgesteld. De insteek is dat we in gezamenlijkheid gaan werken aan definities die bruikbaar zijn en gelden voor de gehele overheid en niet specifiek voor gemeenten of gemeenschappelijke regelingen. Heb je ervaring met het openbaren van één van de eerste vier categorieën? Of heb je voor je organisatie een definitie uitgewerkt (in welke vorm dan ook). Mail dan de betreffende trekker. Alleen samen kunnen we er iets moois van maken.
De namen en email-adressen van de trekkers zijn:
Carina Jacobi (BZK) (carina.jacobi@minbzk.nl)
Organisatie- en bereikbaarheidsgegegevens (Woo, 1d en 1e)
Marcel van der Gaag (BZK) (marcel.gaag@minbzk.nl)
Convenanten (Woo, 2f)
Peter Bont (RDDI) (p.f.h.bont@minocw.nl)
Woo-verzoeken, de beslissingen en de verstrekte informatie (Woo, 2i)
Sander Bakker (VNG) (sander.bakker@vng.nl)
Vergaderstukken decentrale overheden (Woo, gedeeltelijk 2a en geheel 2c)
De planning is dat voor 1 mei een concept-definitie is opgeleverd die breed uitgezet wordt en waar ieder op kan reageren als een vorm van consultatie.
Het tweede onderdeel betreft de opschaling van het open webconcept. Holger Peters (Gemeente Buren) lichtte toe waar ze mee bezig zijn en gebruikte hierbij een (nog steeds actuele) presentatie van een webinar van 6 juli 2021. Het webinar is terug te zien op (24) Grip op Informatie - Webinar Common Ground en Plooi, 6 juli 2021 - YouTube. Ook is het webinar, de gestelde vragen en antwoorden en de presentatie terug te vinden onderaan op https://kia.pleio.nl/cms/view/3543e353-ea18-479f-ae99-2b86f3db37ab/vierde-week-van-grip-op-informatie. Mocht je als gemeente interesse hebben om aan te sluiten op dit initiatief, meld je dan aan bij Eunice Vink. De insteek is dat binnen twee maanden er een werkbare instructie moet zijn opgeleverd.
Tussentijds zal op kia.pleio.nl de voortgang worden aangegeven.
Algemene vragen over het gehele proces kunnen gesteld worden via gripopinformatie@vng.nl