Het Leidse charterproject - deel 2

  • apr 2016
  • Edith Greuter
  • ·
  • Aangepast 28 jun
  • 2
  • 149
Edith Greuter
Behoud fysieke documenten

Voordat ik kon beginnen aan die hele grote hoeveelheid charters, heb ik eerst een pilot uitgevoerd. Daaruit bleek welke handelingen minimaal nodig zijn voor digitalisering en welke materialen nodig zijn voor de conservering en berging. Vervolgens ben ik begonnen met een archief dat niet te gecompliceerd was, om de workflow goed op te kunnen zetten: het Gasthuisarchief: 0504 Inventaris van de archieven van de Gasthuizen, 1311-1873. (erfgoedleiden.nl)

Stap 1 in de workflow is inventariseren welke werkzaamheden nodig zijn en welk formaat berging. Dit wordt ingevuld op het inventarisatieformulier:

inventarisatie formulier.pdf

De kleurcodes op het formulier worden met behulp van gekleurde papieren strookjes fysiek overgebracht naar de enveloppen waar de charters in zitten. Zo kunnen alle projectmedewerkers in één oogopslag zien welke behandelingen nodig zijn en op basis daarvan een werkplanning per dag maken. Hier vindt u foto's van deze stap:

Inventarisatie van de werkzaamheden.pdf