Oproep aan bestuursorganen (eerder departementen en hun bestuursorganen)

  • 25 feb
  • André Plat
  • ·
  • Aangepast 8 apr
  • 2
  • 243
André Plat
Open Overheid

Deel hier je ervaringen, inzichten en vragen betreffende Open Overheid, Actieve Openbaarmaking. Geeft gerust aan wat je samen met anderen wilt doen. Denk daarbij aan 'kennisdeling/uitwisseling' met andere departementen, medeoverheden en/of wat je samen zou willen doen en waar het Programma Open Overheid je mogelijk bij zou kunnen helpen.

Reacties voor 1 maart worden nog verwerkt in een Plan van aanpak Implementatieondersteuning Actieve Openbaarmaking

Ter inspiratie enkele vraag-en aanbodgerichte suggesties (die je kunt onderschrijven, verwerpen of aanvullen):

Is er behoefte aan onderlinge kennisuitwisseling/deling en dialoog: is KIA (hier) een goede plek voor, bijvoorbeeld door gebruik te maken van deze groep Entree - Open Overheid - KIA community

Wie wil deelnemen aan een 2-maandelijkse vergadering voor Projectleiders WOO van departementen (of anders aan te wijzen door departementen) met Actieve Openbaarmaking in portefeuille

  • Is er behoefte aan een coördinerende rol?
  • Hoe zit die rol eruit?
  • Wat kunnen we eraan doen om die coördinerende rol te laten renderen.

Wat hebben bestuursorganen (nog meer) nodig om te excelleren? Wat doen de departementen graag samen en hoe kan BZK daarbij ondersteunen?

.

Reacties

2 reacties, meest recent: 8 april
  • Aangepast op 8 april

    8 april toevoeging van 'links'
    In de projectgroep Actieve Openbaarheid (AO)-Rijk is deze vraag 10 maart aan de orde gesteld.

    Gesprek is gevoerd op de onderwerpen: aanbod, de vraag, samen, community en overleg.

    • Aanbod
    • Vraag (het architectuuroverleg wordt genoemd als goed voorbeeld)
      • Handvatten voor:
        • Organisatieontwikkeling
        • Cultuur beïnvloeding
        • Visie op gebruik Woo/AO en beheer (rekening houdend met diversiteit van de 950 bestuursorganen)
        • Tijdspad KOOP, pva planning te delen (toegevoegd uit dia's tijdens vergadering)Planning Actieve Openbaarmaking
          • Kosten
          • Inspanning departementen
        • PDC en relatie met producten
    • Samen (elders: niet in de projectgroep AO-Rijk)
    • Community
      • KIA is optie
      • Aansluiten bij themawerkgroep Actieve Openbaarmaking bij RDDI
    • Overleg (suggesties)
      • Programmaraad Kopgroep of themawerkgroep Actieve Openbaarheid
      • (verder: niet hier, dit is themawerkgroep ‘publicatie’ over techniek'
      • Nader te overleggen door André met 3 collega's uit de projectgroep AO-Rijk
    André Plat
  • In het Projectleidersoverleg van Grip op Informatie op 3 april jl hebben ca 35 van de ongeveer 200 deelnemers geregeerd op de Poll. 2 vragen zijn gesteld:
    Wat heb je nodig (voor implementatie tranche 2) - top 5 AI uit respons:

    1. Duidelijkheid over publicatievereisten: Het is essentieel dat iedereen in de organisatie precies weet wat er gepubliceerd moet worden. Dit voorkomt verwarring en zorgt ervoor dat we voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
    2. Helderheid over inhoud en categorieën: Er is behoefte aan meer duiding over de verschillende informatiecategorieën, zoals 'adviezen'. Dit helpt om te begrijpen wat er precies onder deze categorieën valt en hoe deze informatie geadministreerd moet worden.
    3. Urgentiegevoel en tijdige informatie: Het is belangrijk dat er een gevoel van urgentie is binnen de organisatie om te weten wat er in tranche 2 verplicht wordt. Dit is cruciaal voor het tijdig kunnen reageren op Woo-verzoeken en het voorbereiden van vergaderstukken.
    4. Duidelijke werkdefinities en planning: Het hebben van duidelijke werkdefinities en een goed stappenplan helpt om de implementatie soepel te laten verlopen. Dit omvat ook het aanleveren van metadata en ondersteuning van Woo-juristen en procesadviseurs.
    5. Verbeterde informatiehuishouding en publicatieplatform: Een beter georganiseerde informatiehuishouding en de ontwikkeling van een publicatieplatform zorgen ervoor dat informatie gemakkelijker toegankelijk is en dat de communicatie binnen de organisatie verbetert.
    Deze redenen helpen niet alleen bij de implementatie, maar dragen ook bij aan een cultuur van transparantie en verantwoordelijkheid binnen de organisatie.

    2. Wat zou je samen willen oppakken - Top 5 AI verwerking:

    1. Informatie uitwisselen: Dit omvat het delen van ervaringen en kennis over de implementatie van de Woo-index en andere relevante onderwerpen. We willen ook bijeenkomsten organiseren met omgevingsdiensten om definities en hun toepassing te bespreken.
    2. Duidelijkheid creëren: We willen zorgen voor helderheid over de technische oplossingen en de implementatieprocessen, zodat iedereen goed geïnformeerd is over wat er van hen verwacht wordt.
    3. Publicatie op regionale platformen: Het is belangrijk om te werken aan het publiceren van informatie op regionale publicatieplatformen, zodat inwoners gemakkelijk toegang hebben tot relevante documenten en antwoorden op hun vragen.
    4. Afstemming met de provincie: Als Gemeenschappelijke Regeling willen we ons aansluiten bij het provinciale beleid en zorgen voor een goede afstemming over de implementatie van de Woo-index en andere relevante wetgeving.
    5. Bewustwordingsprogramma voor medewerkers: We willen een programma ontwikkelen dat medewerkers bewust maakt van de openbaarheid van documenten en hen helpt begrijpen welke documenten openbaar zijn of kunnen worden.

    Zie verder het bronbestand dat ik als bijlage heb toegevoegd.

    Gebruikte chatgpt: ChatGPT Nederlands - ChatGPT Gratis Zonder Registratie | OpenAI

    André Plat
    André Plat heeft een nieuw document toegevoegd

    20250303_PL_overleg_GOI_Antwoorden_op_poll_publicatie___ai_top_5.xlsx (XLSX, 14 KB)

    André Plat

Trefwoorden