Gebruikersverhalen sessie RDDI project Wob-hulp

  • okt 2019
  • Verwijderde gebruiker
  • ·
  • Aangepast 27 jun
  • 31
Verwijderde gebruiker
Informatierecht
  • Rens Ouwerkerk

In het wetsvoorstel Open Overheid is opgenomen dat de termijn voor het afhandelen van Wob verzoeken wordt teruggebracht van 6 naar 4 weken. Tegelijkertijd zien organisaties het aantal Wob verzoeken stijgen. Er ligt dus een behoorlijke opgave om de informatiehuishouding verder op orde te krijgen om snel de juiste informatie, AVG proof, te kunnen verstrekken. Daarom is binnen RDDI een start gemaakt met een nieuw project onder de naam Wob-hulp.

Op 16 oktober hield het project Wob-hulp een gebruikersverhalen sessie om de klantbehoefte voor een generieke Tooling te inventariseren. De insteek was om een vertegenwoordiging vanuit verschillende departementen met elkaar in gesprek te brengen en onderling de behoeften met betrekking tot een Wob Tooling te definiëren. Eerst werden denkbeeldige gebruikers uitgediept vanuit verschillende bedrijfsachtergronden en functiegroepen, namelijk de Uitvoerenden (proces ondersteuners/lak-medewerkers), Wob-Juristen en Ondersteunend (ICT/DIV). Zo willen de uitvoerenden het werkproces zelf versnellen en vergemakkelijken, terwijl de WOB-juristen vooral geïnteresseerd zijn in het leveren van een goede en tijdige besluitvorming. Vanuit de ICT/DIV kijkt men naar de technische haalbaarheid van systeemoplossingen. Hierna werden de echte gebruikersverhalen verder uitgewerkt aan de hand van de vragen ‘Hoe word jij in de ideale wereld door software ondersteund bij het efficiënt en tijdig afhandelen van WOB-verzoeken? En wat denk je daarbij nodig te hebben om dit te bewerkstelligen? Dit leverde een heel divers beeld op van eisen en wensen, maar wel met een duidelijke rode draad: de behoefte vanuit alle gebruikersrollen om vooral geautomatiseerd ondersteund te worden in de uitvoering van het Wobverzoek-werkproces.

Met het beeld van eisen en wensen gaat de projectgroep verder. Vervolgstap zal vooral zijn het goed ordenen van de verkregen informatie en dit vervolgens vertalen naar functionele eisen en wensen. Meer informatie? Neem dan contact op met projectleider Wob-hulp Marcel Bouwsma: m.a.bouwsma@minocw.nl

Trefwoorden