Zoekresultaten

  • Onze organisatie is bezig met een onderzoek naar het inrichten van bewaartermijnen in AFAS. Om efficiĆ«nt te werk te gaan en capaciteit optimaal te benutten, willen we graag leren van organisaties die hier al ervaring mee hebben. Wie heeft ervaring met het inrichten van bewaartermijnen in AFAS? Zijn er specifieke issues of uitdagingen waar jullie tegenaan zijn gelopen? Heeft een organisatie een voorbeeld van hoe zij dit hebben ingericht? Alle informatie en ervaringen zijn welkom! Alvast beda...

  • Wie heeft of wie kent bewustwordingsinstrumenten zoals filmpjes, vragen sets ("sir Askalot"), presentaties, spelletjes etc. om medewerkers van een middelgrote gemeente te informeren/ leren over het belang van Informatiebeheer: hoe ga je om met netwerkschijven, mailboxen, MS Teams en hoe verhoudt zich eea tot je zaaksysteem en/of vakapplicaties? Ik hoor het graag!

  • Zijn er archiefinstellingen die een dienstverleningsovereenkomst (of service level agreement) rondom hun e-depot afsluiten met deelnemende gemeenten en een voorbeeld daarvan willen delen? Ik ben erg benieuwd wat in een dergelijke overeenkomst allemaal is vastgelegd qua dienstverlening, ondersteuning en bereikbaarheid. Alvast bedankt voor eventuele reacties.

  • In 2016 is de Handreiking Kwaliteitssysteen Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO) gepubliceerd. Ik ben benieuwd of KIDO nog actueel is en gebruikt wordt door decentrale overheden. Mijn interesse komt voort uit de vraag of KIDO, waarvan ook een lightversie beschikbaar is, toepasbaar zou kunnen zijn voor musea, die ook een overheidstaak verrichten wanneer het gaat om een rijkscollectie.

  • Ik ben op zoek naar gemeenten die ervaring hebben met duurzaam digitaal databeheer in een datawarehouse. De bedoeling is een beeld te krijgen van aanpak, inrichting, best practises en - waar mogelijk - de te vermijden valkuilen.

  • In onze organisatie is een discussie gaande omtrent de gehandicaptenparkeerkaart. Binnen het sociaal domein is men van mening dat er geen scan/kopie van de GPK in de zaak geplaatst hoeft te worden als in de beschikking de looptijd en ook de einddatum al duidelijk vermeldt is. Ondanks dat de bewaartermijn na aflopen kort is, is de GPK mijn inziens wel een rechtsgeldig document. Het origineel gaat uiteraard naar de persoon in kwestie, maar het lijkt mij wenselijk om zelf ook een kopie van het ...

  • In oktober 2024 zijn archieven en docenten het project Bronnen in de Klas gestart. Met een bronnendatabase gaan we meer bronnen toegankelijk maken voor het onderwijs. Vanuit docenten is er namelijk een grote vraag naar lokale of regionale bronnen voor in de klas. Doe je mee? We zijn nu op zoek naar (regionale en lokale) bronnen rond de themaā€™s Mens- en natuurrelaties en Rampen. Thema: Mens- en natuurrelaties Denk hierbij aan bronnen over: Inpoldering en baggeren Turf-, kolen- en gaswinning In...

  • Hoi allen, Kilometerregistratie is verplicht bij Verklaring geen privĆ©gebruik auto. Als er geen bijtelling wordt betaalt voor het privĆ©gebruik van de zakelijke auto, verplicht de Belastingdienst een kilometerregistratie bij te houden. Hiervoor wordt een ā€Verklaring geen privegebruik auto getekendā€. Onder welk proces en de daarbij behorende bewaartermijn uit de selectielijst laten jullie dit proces vallen. Ik zet deze vraag overheid breed uit maar het zou fijn zijn als er iemand een reactie p...

  • Ik ben voor de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) aan het uitzoeken wat er moet gebeuren aan niet-traditionele vormen van archivering, waaronder de archivering van sociale media. Op de officiĆ«le LinkedIn-pagina van de ODRU wordt overheidsinformatie geplaatst en deze pagina zou dus gearchiveerd moeten worden, alleen kan ik in de selectielijst die wij hanteren (namelijk de meest recente selectielijst van de VNG) geen procesomschrijving vinden die lijkt aan te sluiten op het publiceren van inf...

  • Beste allemaal, in gemeente Tilburg hebben we sinds kort een volledig Woo-team. Het leuke daaraan is dat we met frisse blikken en meegebrachte ervaring kijken naar het proces van een Woo-verzoek. We willen aan het proces een stap aan de voorkant toevoegen. Een soort intakegesprek of verbindingsgesprek met de verzoeker. We zien dat als volgt voor ons. Er komt een Woo-verzoek binnen, de contactpersoon Woo bekijkt het en als het verzoek zich daarvoor leent wordt er contact gezocht met de verzoek...

  • Goedemorgen, Vanuit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) is er een informatieplicht wanneer er wordt gegraven in de bodem met kwaliteit onder of gelijk aan interventiewaarde bodemkwaliteit. Wij ontvangen hiervan ook zaken (informatieplicht). Daarna volgt er ook een controle. Ik kan in de ZTC Omgevingswiki en selectielijst geen passende bewaartermijn voor deze controles vinden. Ik zou denken dat dit te bewaren is, omdat het om een activiteit gaat die schadelijk kan zijn voor het milieu....

  • Beste collega's, Vanuit het Regionaal Historisch Centrum Vecht en Venen (wat feitelijk een streekarchief is) bestaat de behoefte aan een selectielijst voor archiefbescheiden van een streekarchieven. Zijn er meer streekarchieven waar die behoefte leeft? Zo ja, zullen we er dan een gezamenlijke exercitie van maken? Uitkijkend naar jullie reacties. Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Tom Lensink

  • In de handreiking Actief openbaar maken doe je zo! vind je: ā€¢ De verschillende stappen die aan bod komen bij het actief openbaar maken van documenten, inclusief aanbevelingen. ā€¢ Informatie ter ondersteuning bij het actief openbaar maken van informatie binnen de 17 verplichte informatiecategorieĆ«n. De handreiking heeft een grondige make-over gehad. Dit is de eerste versie, een werkversie zodat je meteen aan de slag kunt. We horen dan ook graag wat je ervan vindt. Mis je nog iets? Vind je iets...

  • Hoewel de openingstijden van studiezalen steeds minder lijken te worden zijn onze studiezalen nog altijd een belangrijke plek in onze organisatie. Ze blijven ook hard nodig niet op de minste plaats voor onze binding met de inwoners en onderzoekers om ons heen. Nu wil men bij ons het gehele pand gaan verbouwen en hebben wij dit niet in eigen beheer. Gelukkig nemen ze ons wel mee in de plannen en mogen ook wij een pakket aan eisen neerleggen. Nu gaat het mij hier nu vooral aan de eisen die ik m...

  • Samen met het programma Open Overheid gaat RDDI de werkgroep Inspanningsverplichting actieve openbaarmaking opzetten voor het ophalen van input voor een beleidslijn rond de inspanningsverplichting uit de Woo (art. 3.1). Deze beleidslijn moet overheidsorganisaties meer richting geven over wat openbaar gemaakt moet worden, wat prioriteit krijgt en op welke wijze. Wil jij daarover meedenken? Meld je aan! Wie zoeken we? Mensen uit diverse organisaties van verschillende grootte en complexiteit. Zo...

  • Goedemiddag, wie heeft ervaring met het vaststellen en vastleggen van dossierhouderschap bij internationale samenwerkingen? Het lopai-stuk is wel handig maar gaat niet specifiek in op internationale samenwerkingen (voor nu eerst op Europees niveau). Hoe bepaal je de dossierhouder? En waar leg je dat vast? Hoe hou je zelf zicht op het complete verhaal als je niet de dossierhouder bent? Dank!

  • In onze legesverordening staat nog een bepaling voor het naspeuren in het archief, per kwartier een bedrag van ong. 25 euro. In de praktijk wordt deze bepaling vooral gebruikt bij het in rekening brengen van leges voor het verstrekken van (niet overgebrachte) bouwdossiers/bouwtekeningen. Is deze bepaling of het gebruik ervan niet strijdig met de Woo? Of heel concreet. Als iemand bouwtekeningen opvraagt en daarbij een beroep doet op de Wet open overheid, dienen we het materiaal dan gratis te v...

  • Beste KIA-collega's, Het aCBG (agentschap ondersteunend aan het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen) is bezig, in het kader van de invoering van een nieuwe kernapplicatie, met het onderwerp "datagedreven werken". De 500 medewerkers van het CBG helpen met het beoordelen van medicijnen voor mens en dier om te bepalen of ze op de markt mogen komen (en blijven). Informatiehuishouding maakt deel uit van dit team maar dit "datagedreven werken" project gaat verder dan enkel IoO. Er komen wel ...

  • Welke organisatie werkt al met een informatieclassificatiemodel ( zoals bijvoorbeeld het Traffic Light Protocol) en past dit niet alleen toe binnen applicaties en systemen maar ook op al dan niet digitale documenten? Ik ben benieuwd hoe jullie dit ingevoerd hebben ( of juist waarom uiteindelijk niet): Wat was jullie aanpak? Hoe is het praktisch ingevoerd? Tegen welke problemen liepen jullie aan en welke problemen zijn er nog? Hoe gaan jullie praktisch om met veranderende classificaties op pa...

  • Het thema van de Thematiendaagse 2025 is bekend: werkomgeving van de toekomst. Het vindt plaats van 17 t/m 28 maart 2025, dus zet alvast in je agenda. Tijdens de KIA Thematiendaagse in maart 2025 staan we hierbij stil. De KIA Thematiendaagse is er voor en door de KIA-community van professionals uit de archief, - erfgoed, en informatiewereld. Sprekers en deelonderwerpen Heb jij wensen, ideeĆ«n, suggesties voor een spreker die je zou willen horen over de werkomgeving van de toekomst, of heb je e...

  • Ik ben in de I-Navigator op zoek naar een/het werkproces die de lading dekt van het werkproces 19.1.12 uit de Selecttool 2020. In de Selecttool staat bij het werkproces Agenda, verslag van overleg met derden georganiseerd door derden. De vernietigingstermijn is 1 jaar. Heeft iemand een suggestie welk werkproces hiervoor beschikbaar is? Groet, Jeroen Arkesteijn Gemeente Mook en Middelaar

  • Beste allemaal, Momenteel zijn wij bij Alphen aan den Rijn bezig met een procesoptimalisatie voor de kwaliteitscontrole en het kwaliteitssysteem. Daarbij kijken we ook naar duurzame toegankelijkheid: ook in de context van vindbaarheid, juistheid, volledigheid etc. Om op deze punten te kunnen toetsen willen wij gebruik maken van een verplichte lijst van documentatie die bij een zaak hoort. Bijvoorbeeld: bij de aanvraag van een vergunning horen minimaal de constructiestukken en de aanvraag zel...

  • Graag leg ik jullie het volgende voor: In dit najaar gaan we binnen onze gemeente ('s-Hertogenbosch) een stadspas introduceren, de Bossche Pas. Alle inwoners krijgen de mogelijkheid een stadspas te ontvangen met daarop kortingsmogelijkheden van winkeliers en andere aanbieders. Voor de groep minima wordt een extra voorziening getroffen op de stadspas in de vorm van een geldbedrag. Zoals ik de Landelijke Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020 interpreteer, geldt voor de groe...

  • Voor de H2O gemeenten zijn we bezig met de introductie van de digitale handtekenening. Welke gemeente is hier al langer mee bezig en kan ik benaderen? Ik ben op zoek naar een vertaling van de handreiking in een praktisch document. Eigenlijk welke vorm (kwalificatie) van ondertekenen voor welk documenttype.

  • Beste collega's, Stadsarchief Rotterdam beheert vele particuliere archieven of collecties. Van sommige archieven/collecties is de eigenaar onbekend en/of is het een bewaarneming, en zijn de adresgegevens van de eigenaar obsoleet, terwijl onze bezoekers vragen stellen die raken aan het eigendomsrecht, privacy en auteursrecht. Via openbare bronnen en de persoonslijsten van het CBG probeer ik de eigenaren te achterhalen. Dit lukt niet altijd, waardoor inzage in de BRP het laatst haakje is naar...

  • Welke gemeente heeft ervaring met het opstellen van een lijst met gevoelige panden voor het beperken van de openbaarheid van bouwdossiers? Welke panden hebben jullie op deze lijst gezet? Hebben jullie je beperkt tot gebouwen van Defensie en de politie of hebben jullie bijvoorbeeld ook gemeentelijke panden, infrastructuur en ziekenhuizen hierin opgenomen? Voor het goed inrichten van ons e-depot zijn wij zoekende naar de juiste beperkingen. Elke input hierin is daarom van harte welkom. Alvast b...